Dnes už dědeček Land Rover Defender má průjezdnost jako tank...
Mezitím, co si budeme povídat o historii a pozadí tohoto vozu, zveme vás ke sledování jízd po náročné terénní trati.
Land Rover Defender se značně liší od ostatních terénních aut. Jedná se robustní off-road v nejlepším slova smyslu. Je to automobil, který byl před šedesáti roky navržen jako víceúčelový pracovní nástroj. Tento drsný charakter klasického Land Roveru se s věkem stále obrušoval, nicméně stále kladl důraz především na spolehlivost, jednoduchost a snadnou údržbu. Lze říci, že s každou další modernizací se k tomuto drsnému charakteru přidává více komfortu pro posádku. Přesně tak tomu bylo také při modernizaci, kterou tento model podstoupil na jaře letošního roku. Podívejme se nejdříve na vzhled Defenderu, který je stále na první pohled rozpoznatelný.
Vyznačuje se hranatostí a rovnými plochami. Hliníkové povrchové díky karoserie jsou natvrdo nanýtované na nosníky. Novinkou signalizující nový motor pod kapotou je vyboulení na přední kapotě. Upraveno bylo také plastové obložení předních světlometů. Land Rover typ Defender nabízí ve třech délkách karoserie. Testovaný model 110 má rozvor 110 palců, tedy téměř 2,8 metru. Další verze mají v názvu čísla 90, respektive 130. K dispozici jsou karoserie s pevnou střechou, stejně tak jako pic-upy s jednoduchou nebo dvojitou kabinou. Specialitou je potom pouze podvozek připravený na montáž nejrůznějších nástaveb.
Rozměry tradicionalistického Defenderu prodělal velké změny jeho interiér. Stále sedí hodně u dveří, což je klasická vlastnost tohoto modelu. Pro levou roku tak není příliš mnoho prostoru. Přístrojová deska je modernější, samotné přístroje pocházejí z modelu Discovery. Pro pobyt uvnitř je typické mnohem lepší odhlučnění, než tomu bylo v minulosti. Při jízdě po silnici si tak můžete se svým spolujezdcem dokonce povídat. Novinkou je také klimatizace. Ta je o mnoho výkonnější, než tomu bylo dříve a je schopná udržet příjemné klima ve větším rozmezí teplot. Díky lepšímu topení vzaly za své typické otvory pro vstup vzduchu pod čelním sklem, které zajišťovaly hlavní ventilaci po celých šedesát let existence tohoto modelu. Když jedete s Defenderem v terénu, máte za jeho velkým volantem pocit, který nepoznáte v žádném jiném terénním autě.
Auto je poměrně tvrdě odpruženo, nicméně díky tuhým nápravám máte pocit, že si s terénem náramně rozumí. Veškeré nerovnosti dokáže účinně pohltit. Třeba při jízdě po velkých boulích oceníte mimořádnou křitelnost náprav. Ta je zárukou značné mechanické trakce i v hodně krkolomných situacích, v nichž se modernějším off-roadům se samonosnými karoseriemi zvedají kola a trakci jim zachraňují pouze protiprokluzové systémy. Fakt, že Defender zůstává stále především mechanickým off-roadem ukazuje i to, že například protiblokovací systém ABS kombinovaný s protiprokluzem je pro všechna provedení tohoto vozu k dispozici pouze za příplatek ne zrovna zanedbatelných 50 tisíc korun. Nutno dodat, že vhod přijde zejména první z uvedených systémů, protože zařízení hlídající trakci se díky schopnosti dlouho držet kola na zemi zapíná jen zřídka. Defender doznal změn také v otázkách ústrojí pohonu, co se tedy změnilo v této oblasti tohoto nekompromisního off-roadu?
Samozřejmostí je stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem. K dispozici je také účinná redukce s poměrem 3,27. Novinkou pro rok 2007 však je nová šestistupňová manuální převodovka. Její předností je zejména větší rozsah převodů. Například jednička má nyní o 32 procent větší převodový poměr, než tomu bylo v minulosti, takže je schopna nabídnout více síly a pomalejší pohyb, který se zejména v náročném terénu náramně hodí a usnadňuje život spojce. Zároveň s tím je Defender díky krátkému zpřevodování schopen účinně brzdit motorem při sjíždění příkrých svahů. Nepotřebuje tedy žádný z moderních asistentů, které k regulaci rychlosti zbytečně namáhají brzdovou soustavu. Škoda jen, že manuální převodovku nelze nahradit samočinnou.
Stejně jako spojka a převodovka, je zcela nový také motor. Ten má sice stejný a objem a výkon 90 koní, jako v minulosti, ale jedná se o zcela nový čtyřválec. Tento motor má původ v užitkovém Fordu Transit, a to je samo o sobě zárukou dlouhé životnosti a robustní konstrukce. Motor se vyznačuje vysokým točivým momentem, který vrcholí hodnotou 360 N.m.Klasická koncepce s velmi pevným nosným rámem a tuhými pneumatikami však není tím jediným, co Defenderu zajišťuje tak podmanivé terénní schopnosti.
Ty by nebyly možné bez světlé výšky překračující v nejvyšším místě třicet centimetrů, stejně tak jako velmi krátkých převisů. Ty jsou zárukou velmi vysokých hodnot nájezdových úhlů. Jen pro informaci uveďme, že vpředu lze najet na sráz s úhlem až 49 stupňů. Když sedíte za volantem, tak máte pocit, že jste snad schopni vyjet i po příčné stěně. To, že se s tímhle autem terénu skutečně bát nemusíte, dokazuje například také přední nárazník vyrobený z masivního plechu, stejně tak jako kovové pláty pod vozem chránící jeho mechanické části. Když proto při přejezdu terénního zlomu díky značnému rozvoru škrtnete, není se potřeba ničeho obávat.
Za volantem tohoto auta doslova pocítíte jeho mechanickou robustnost. Je to něco úplně jiného, než když řídíte moderní vůz plný elektroniky a měkčených plastů, který vás bude na silnicích hýčkat. Defender je zkrátka stará škola a díky tomu je schopen nabídnout úplně odlišné vlastnosti, než konkurence. Z jeho projevu cítíte, že máte co do činění se skutečným pracantem, kterého větve stromů čouhající do cesty neodřou, jehož nezastaví bahnité kaluže, ani velké balvany. A navíc tohle auto působí tak, jako že vás bude schopné tím nejnáročnějším terénem vozit snad až do smrti.
...a jeho syn Land Rover Freelander byl na trhuhu vroce 1997 revoluční novinkou,...
Zatímco na první pohled je jeho původ zřejmý a nelze si jej splést, svým charakterem míří tento automobil poněkud výš. A kam? Rovnou na samotný vrchol kompaktních vozů SUV, kde v současnosti hrají prim především japonské a korejské automobily. Možná si řeknete, co jsem měl na mysli, když jsem řekl, že míří na vrchol své kategorie.
Je zřejmé, že hodnocení vzhledu je velmi subjektivní záležitostí. Proto jej také od nás příliš často neslyšíte. U Freelanderu však musíme udělat výjimku, protože právě jeho vzezření je nedílnou součástí jeho charakteru. Tento nejnovější Land Rover v sobě přitažlivým způsobem kombinuje modernu a tradice. Charakteristická je poměrně dlouhá přední kapota, stejně tak jako vpřed vystupující maska chladiče. Atraktivní jsou také výdechy na bocích za předními koly, zvýrazněné prahy nebo černý střední a zadní sloupek.
Oproti předchozímu modelu učinil Freelander značný krok směrem vpřed. Samonosná karoserie a nezávislé zavěšení všech kol jasně ukazuje na fakt, že nový Freelander je stejně jako jeho předchůdce vozem kategorie SUV. Při pobytu na jeho poměrně vysoko umístěných sedadlech je však zřejmé, že tento automobil nezapře terénního ducha, který je vlastní všem jeho sourozencům. Nejde ale jen o polohu sedadel. Pocit robustnosti dodává pobytu uvnitř také pohled přes rovnou kapotu. Potěší také provedení středového panelu, které nezapře svojí inspiraci luxusním modelem Range Rover. Přesuňme se na okamžik ještě do zadní části vnitřního prostoru. Na zadních sedadlech prostor svojí velikostí jinak zvlášť neohromí, nicméně strádat na nich ani v nejmenším nebudete. Sedadla potěší svojí tuhostí. Jsou také asymetricky dělená a po jejich sklopení vznikne prostor se zcela rovným dnem. Land Rover udává, že objem zavazadlového prostoru činí 755 litrů. Při pohledu na malou výšku pod shrnovacím krytem je zřejmé, že se jedná o hodnotu při naložení až po strop. Ve skutečnosti je zavazadlový prostor přibližně poloviční. Jeho největší nevýhodou je také vysoko umístěná podlaha.
Můžeme vám ale zaručit, že když budete sedět za volantem nového Freelanderu, tak na menší a hůře skladný kufr ochotně zapomenete. Hned se dozvíte proč.
Testovaný automobil vybavený turbodieselem, o němž bude řeč později, nabízel vysokou míru komfortu. Zejména potěšila celková izolovanost posádky od vrtochů silnice. Freelander se při jízdě vyznačuje nízkou úrovní hlučnosti. To vše dohromady způsobuje, že s automobilem se příjemně cestuje jak na krátké, tak na dlouhé vzdálenosti. Zatímco při jízdách po městě přijde vhod značný rejd, tak na dálnici budete mír radost z vynikající směrové stability. Při jízdě v zatáčkách je z Freeladeru cítit značná tuhost. Ta má rozhodující podíl na překvapivě jistém chování v tomto jízdním režimu, pro něž automobil nebyl prvotně navržen.
Automobily dané kategorie se obvykle do terénu příliš nehrnou. Freelander sice také není terénním vozem v pravém slova smyslu, ovšem pro výlety mimo zpevněné cesty má přeci jen více předpokladů, než bývá obvyklé.
Freelander se v terénu opírá zejména o nadprůměrnou světlou výšku 22 centimetrů. Opomenout bychom neměli ani pohon všech kol. Ten má původ u značky Volvo a je vybaven elektronicky ovládanou spojkou Haldex, která má na starosti rozdělení síly motoru mezi nápravy. Během testu se ukázalo, že v terénu funguje spojka velmi rychle a spolehlivě. Freelander byl po vzoru svých větších sourozenců vybaven otočným ovladačem s jehož pomocí bylo možné měnit pracovní režim spojky Haldex a také charakteristiku plynového pedálu. Ve skutečnosti však odlišnost nastavení systému pro jízdu na silnici a naopak pro písečný podklad nebyla nijak významná. Přestože první rychlostí stupeň je relativně krátký, provoz v náročném terénu omezuje také absence redukční převodovky.
Freelander je po technické stránce zajímavou kombinací. O pohonu všech kol původem z Volva již byla řeč. Od stejné značky pochází také některé konstrukční prvky podvozku a zážehový motor, kterým je řadový šestiválec o objemu 3,2 litru. Testovaný vůz však byl vybaven čtyřválcovým turbodieselem.
Jedná se o motor s objemem 2,2 litru a výkonem 160 koní, který byl vyvinut ve spolupráci Fordu a koncernu PSA. Motor potěší po všech stránkách. Má dostatečný výkon i plynulý nárůst výkonu. Potěší také kultivovaným a tichým chodem. Při jízdě se zdá, že s automobilem o hmotnosti 1,8 tuny pohybuje s překvapivou lehkostí. Je zřejmé, že se jedná o vynikající volbu pro tento typ automobilu. Na solidní úrovni je také spotřeba paliva, která se během testu pohybovala pod úrovní deseti litrů na sto kilometrů.
Svými vlastnostmi nás nový Freelander přesvědčil, že se jedná o velmi vyspělý automobil dané kategorie. Kromě vysoké míry komfortu a v dané kategorii i obstojnými terénními schopnostmi v terénu potěšil také méně exaktními vlastnostmi. Ukázal totiž, že je automobil, z jehož vlastnění můžete mít radost. Zní to možná prostě, ale to nelze říct o většině ostatních SUV.
...a dotřetice je tu Land Rover Discovery který je téměř předlohou...
Prakticky totéž lze tvrdit i o novém Discovery 3. Po testovacích jízdách jsme se shodli, že ideálně vyplnil mezeru mezi spartánským Defenderem a luxusním Range Roverem. Stálý pohon všech kol už však neobstarávají ani motory Rover či BMW, ale zcela nové pohonné jednotky původem od Jaguaru. Na evropském kontinentu budou k mání dvě robustní benzinový osmiválec 4,4 litru a naftový šestiválec 2,7 litru. Benzinové verze jsou výhradně vybavené šestistupňovým automatem, dieselové pak šestistupňovou mechanickou, na přání i automatem. Hnací sílu mezi přední a zadní nápravu rozděluje přídavná převodovka s elektronicky řaditelnou redukcí a na přání s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu.U Land Roverů se předpokládá výborná průchodnost terénem a Discovery není v tomto ohledu výjimkou. K dispozici je vzduchové pérování s variabilním nastavení světlé výšky od 185 do 240 milimetrů a unikátní systém Terrain Response. Technicky zdatnější by asi zajímalo jak pracuje, tak tedy - podle terénu si řidič ovladačem nastaví jeden z pěti režimů. Buď univerzální pro běžnou jízdu nebo na kluzký povrch jako je tráva, šotolina či sníh. Dále jsou k dispozici tři vyloženě terénní programy pro bláto, písek nebo kamení. Jednotlivé programy upravují řízení motoru, řazení převodovky u automatu, uzavírají mezinápravový diferenciál a případně ovládají, bez možnosti zásahu řidiče, uzávěrku zadní nápravy, pokud je jí vůz vybaven. Kontrola sjíždění svahů se navolí buď automaticky při nastavení terrain response na sníh nebo u normálního režimu tlačítkem na středovém panelu. Křížové propojení vzduchových měchů simuluje vlastně funkci tuhých náprav, čímž podstatně zlepšuje křížení náprav.
Ještě dodejme, že tuhé nápravy nahradilo nezávislé zavěšení kol a původní žebřinový rám svařovaný podélně z jednotlivých profilů byl nahrazen rámem, vyráběný novou technologií, a to lisováním tlakovou vodou. Jednotlivé díly jsou do sebe vsazeny a zavařeny. Rám tak vykazuje nyní mnohem vyšší tuhost než původní. K němu je přišroubovaná samonosná karoserie s bezpečnostními prvky převzatými z Volva. Ale to už jsme příliš zabředli do technických podrobností. Jednoduše řečeno, Discovery přináší do střední třídy terénních automobilů nové technologie a high tech. Přesto si zachovává vlastnosti čistokrevného offroadu. Tolik tedy pro dnešek ve stručnosti o novém Land Roveru Discovery.
...pro Range Rovera Sport který je doposud nejlepším kouskem firmi Land Rover...
Land Rover hledá nové zákazníky. S modelem Range Rover Sport se zaměřil především na ty, kteří hledají luxusní automobil kategorie SUV, ovšem takový, jenž se dokáže vyrovnat s nástrahami terénu a přitom působí dostatečně dynamicky a reprezentativně.Range Rover Sport sdílí řadu technických řešení s modelem Discovery. Propracovaností interiéru, stejně tak jako svojí image je však situován do vyšších sfér. Ve skutečnosti laděn jako přímý konkurent zejména pro BMW X5 či nyní nově také pro Audi Q7. Oproti nim však nejsportovněji laděný produkt značky Land Rover přichází také s nadstandardními schopnostmi v terénu. A to i přesno, že má samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení všech kol. Specialitou značky Land Rover je kromě dlouhých drah odpružení především systém označovaný Terrain Response. Jeho centrem je otočný ovladač umístěný mezi sedadly. Jeho otáčením se automobil adaptuje na různé provozní podmínky. K dispozici jsou kromě silničního režimu čtyři další upravující chování vozu na kluzkých površích, ve vyjetých kolejích, v písku nebo při jízdě na kamenitém povrchu. Pro každý z těchto režimů se individuálně upravuje světlá výška vozu, charakateristika odpružení, ale také závěry diferenciálů, stejně tak jako například naladění elektronického plynového pedálu. Samozřejmostí terénní výbavy je také elektricky řazení redukce. RangeRover Sport v kombinaci se vznětovým šestiválcem nabízí sice průměrnou dynamiku, nicméně motor jako takový potěší svojí příjemnou výkonovou charakteristikou, stejně tak jako ve své kategorii mimořádnou kultivovaností i přiměřenou spotřebou paliva.Za volantem sportovního Range Roveru se cítíte velmi příjemně. Přestože automobil neoplývá nijak závratnou prostorností, máte za jeho volantem zvláštní pocit celkové robustnosti vozu. Při jízdě po dálnici je tento pocit zajištěn značnou stabilitou vozu v přímém směru. Na méně kvalitních okresních silnicích potom schopností účinně izolovat posádku od nerovností vozovky. Příjemně potěší také citlivě a povedeně naladěný podvozek, který umožní překvapivě rychlé svezení. Přesto je ale potřeba brát slovo Sport v označení tohoto vozu spíše s nadhledem a v relacích na terénní automobily zaměřené značky Land Rover. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti 2,5 tuny však ani nic jiného očekávat nelze. Z celkového pohledu je nutné říci, že Range Rover Sport se vznětovým motorem je mezi luxusními SUV skutečnou osobností. Je to automobil, na němž je vidět, že ctí tradice, ale zároveň je posunem značky dál a do nového segmentu trhu. Označení Sport v názvu by však zřejmě více odpovídalo provedení vybavenému kompresorem přeplňovaným osmiválcem s výkonem 390 koní. Zajímavým rozšířením nabídky je ale také zbrusu nový vznětový osmiválec s objemem 3,6 litru a největším výkonem 270 koní. Ten bude k mání už od počátku příštího roku.
...a nakonec parametry uvedených modelů.
Land Rover Defender 110 Station Wagon
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem: 2402 cm³
Výkon: 90 kW/122 k při 3500 ot./min.
Točivý moment: 360 N.m při 2000 ot./min.
Maximální rychlost: 132 km/h
Zrychlení: 0-100 km/h: neudává se
Kombinovaná spotřeba: 11 l/100 km
Cena: 998 000 Kč
Land Rover Freelander TD4
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem: 2179 cm³
Výkon: 160 k / 118 kW při 4000 ot./min.
Točivý moment: 400 N.m při 2000 ot./min.
Maximální rychlost: 181 km/h
Zrychlení: 0-100 km/h: 11,7 s
Kombinovaná spotřeba: 7,5 l/100 km
Cena: 899 000 Kč
Land Rover Discavery
Parametry nenalezeny
Range Rover Sport 2,7 TDV6
Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
Zdvihový objem: 2720 cm³
Výkon: 190 k / 140 kW při 4000 ot./min.
Točivý moment: 440 N.m při 1900 ot./min.
Maximální rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,7 s
Kombinovaná spotřeba: 10,2 l/100 km
Cena: 1 480 000 Kč